A történet Mariota szemszögéból

Nem titok. Nagyon, talán a kelleténél is jobban preferálom Marcus Mariota-t. Egyszerűen azért, mert szerintem ő rendelkezik azokkal a mentális paraméterekkel, amikkel egy irányítónak bírnia kell. S nem mellesleg fizikálisan abszolút kimagasló, technikálisan pedig igen jó szinten teszi, azt ami a dolga.

A Scouting Combine megmutatta azt, hogy valóban van miben fejlődnie, hiszen példának okáért Winston hosszú passzai sokkal jobb ütemben találták meg az elkapókat mint az övé. S egy passz esetében a perdöntő dolog bizony az, hogy a fogadó játékos folytonos mozgása mennyire törik meg. Természetesen annál jobb minél kevésbé. Amíg mindkét játékos dobásai célba jutottak, addig Winston esetében az elkapók mozgása töretlen maradt.  Ezen felül Winston szebb és hatékonyabb lábmunkát mutatott a felmérő során mint Mariota. A leírt eredmény is minden bizonnyal ennek a terméke. Ez a helyzet. Legalábbis, ami a zseben belüli lábmunkát illeti. Ezeket én mind elismerem.

Ugyanakkor felvetik azt is, hogy Mariota nem hívott játékot az Oregon Egyetem csapatában, s ezáltal is hátránnyal bír, ha a Winstonnal való összehasonlítás a téma. Azonban felhívnám néhány mentális és taktikai paraméter meglétére a figyelmet! A célközönségem leginkább természetesen Smith és Licht lenne, de mivel hozzájuk képtelen vagyok eljuttatni üzenetemet ezt most itt teszem meg.

Bár nem vagyok a kézilabdasport megváltója és guruja, azért mozgok kézilabdacsarnokok közelében. Óriási hasonlóságot találok a két sportág irányító posztja között bármennyire  furcsa is ez. Egy irányító feladata alap helyzetben mindkét sportágban, hogy irányt, fazont szabjon a csapat támadásainak, megtalálja azt a leghatékonyabb taktikai elemet, ami az ellenfél védelmét két vállra fekteti. A kézilabdában meg lehet különböztetni ún. irányitó-átlövő típusú játékost ( magas, erőteljes, távolról is veszélyes) . Ez Winston, vagy a kézilabdaéletre lefordítva pl. Domagoj Duvnjak (ha értelemszerűen a lerohanásos szituációkat nem vesszük figyelembe, csak a felállt fal elleni támadást!) Aztán van az ún. klasszikus irányító (kézilabdában nem is tudnék jobb példát hozni, mint a már visszavonult Ljubomir Vranjes), aki alacsony súlypontú, de gyorsasága, dinamikája alkalmassá teszi őt arra, hogy az ellenfél falát összekuszálva vagy saját maga fejezze be az akciót, vagy társait hozza a védőfal ilyen módon történő összezavarása által helyzetbe. Ez az NFL-ben pl. Russell Wilson! Képzeljük azt el, hogy van olyan játékos, aki mindkét elem birtokában van, s ezzel egy nagyon nehezen megoldható kiszámíthatatlansági faktort állít a védők elé! Igen. Ez Mariota!

Ugyanakkor! Számtalan tehetséges játékos érkezett mindkét sportágból már a legmagasabb szintre az ún. utánpótlásból. Szerintetek melyik játékosok váltották be a hozzájuk fűzött reményeket? Természetesen azok, akik félre tudták tenni a külvilágot, készek álltak ismételten tanulni, minden sejtjtükben arra törekedtek, hogy a legjobbat hozzák ki magukból. S láttunk számtalan tehetséget a semmibe veszni, mert nem voltak ezen mentális képesség birtokában. (példának okáért az NFL-ben JaMarcus Russell)  Hogy miért írom ezeket? Íme Mariota nyilatkozatainak a csokra a Combine után:

A kérdés természetesen arra vonatkozik, hogy láthatóan a Bucs Winstont preferálja:

“Egyáltalán nem foglalkoztat. Ez a véleményük, ez a döntésük. A dolgom annyi, hogy felkészüljek rá, ha bármelyik csapat megkeres. Én hiszem, hogy én vagyok a legjobb irányító a drafton. “

A csapatokkal való találkozásról:

“A célom, hogy jó benyomást keltsek. Továbbra is ilyen akarok maradni mint eddig és megragadni minden alkalmat a draftig, hogy javuljak. Minden játékos ott lesz és elmondják majd miben erősek. Én sem vagyok más. Úgy érzem, amit az Oregonnál tanultam és tettem felkészített erre a szintre. “

A szintugrásról amit az NFL jelent:

“Minden irányítónak fejlődnie kell az új szinthez. Továbbra is tanulok annyit, amennyit csak tudok. Tanulni kell mindenkitől, hogy a legjobbat nyújthassam, bármilyen helyzetbe is kerülök.”

Az új dolgokról, mint pl. játékhívások:

“Ez egy rendkívül fontos dolog! Olyan mint a három, öt vagy lépéses ütem passz. Ezeken dolgoztam az elmúlt hónapban és továbbra is ezen fogok.”

Nem tudom ki hogy van vele. Lehet ezt sokan protokoll szövegnek érzik, de én látom a srácon a tanulásra vágyás ösztönét. Mindent ki tud iktatni, semmi sem érdekli a feladaton kívül. Kérdezem én! Egy nem kevés tehetség mögé odarakva, nem ezek az elsődleges tulajdonságok? Hallottatok ilyet Winstontól, azon kívül, hogy jól néz ki, meg mekkora ász is ő? Nem vitatom Winston tehetségét, de számtalan ilyet láttam már a süllyesztőben. Ne értsetek félre! Nem tudom állítani, hogy ez esetében is így lesz. S természetesen ezt majd a fejemhez lehet vágni, ha Winston sikeresebb NFL karriert fut be mint Mariota. Nincs kizárva, de én ezt vállalom. S nem tudom mennyire tudok azonosulni a továbbiakban a Bucs csapatával, ha nem Mariota-t választja. S sajnos ez így lesz! De ez újfent egy nem nekem tetsző dolog lesz! Talán megszoktátok már szélsőséges véleményeimet. Ez is ilyen tudom. De a lehető legkomolyabban így gondolom!

bucsbejegyzesbanner_1.jpg

Forrás:

Bucs Blog

buccaneershun.wordpress.com